
STUDY GROUP OF THE CENTER FOR MEDITERRANEAN 
& MIDDLE EASTERN STUDIES (CE.M.M.E.S)

A GREEK REVIEW OF 

MIDDLE EASTERN AFFAIRS

contentscontentscontentscontentscontentscontentscontentscontentscontentscontentscontentscontentscontentscontentscontentscontentscontentscontentscontents

Al-Jazeera after 9/11 page 02
New age war, a media war page 05
Media and the State 
in the Arab World page 08
The coverage of the 2006 
Lebanese Crisis page 11

Press Freedom in Africa page 14
The Middle Eastern Cinema page 16
Focus: The echo 
of Lebanon’s clashes page 20

Analysis: 
Palestinian Tragedy:
Is there a Palestinian 
leadership? page 23

M i d d l e
E a s t  
B u l l e t i n

Ι.I.R.

Media 
in the 

Middle
East:

Changing 
realities

June 2007

Issue 06

�



9/11Al-Jazeera after: 
The emergence of an Arab 
world-class news organization

Alexandra Karaiskou 

Since 11/9 and through its exclusive live coverage of the wars in Afghanistan and
Iraq, al-Jazeera has gained worldwide popularity and credibility even among
Western viewers. At present, it ranks next to world-class news organizations and
plays an important role in shaping Arab public opinion. As a consequence, it has
been the target both of the West’s acerbic criticism and of restrictive measures
on behalf of Arab regimes.

Launched in November 1996, al-

Jazeera has been the culmination of

Qatar’s democratization process. The

Qatari Emir, Sheikh Hamad bin Khalifa

al-Thani, allocated to the station approx-

imately $140 million for its first five years

of broacasting, guaranteeing editorial

independence and unbiased informa-

tion. Al-Jazeera succeeded the BBC

World Service Arabic television, a Saudi

Orbit Communications joint venture with

BBC, when in April 1996 the latter was

forced to close down after broadcasting

a documentary on government execu-

tion policies in the Saudi Kingdom and

lending voice to Saudi political dissi-

dents.  

Apart from being the first 24-hour

Arab satellite news network, al-Jazeera

has turned the tables on state-con-

trolled Arab media. Through its tackling

of controversial issues and by leveling

criticism at both religious and political

officials, it has offered its audience alter-

native news reporting and challenged

the official pro-governmental Arab ver-

sion of events. Moreover, it was the first

to conduct open debates, where dissidents and citizens from across the political spectrum

express their opinions freely. Most importantly, it seems to be in touch with the “Arab street”

and play a role in shaping Arab public opinion. Al-Jazeera achieved where the privately owned

Saudi and Lebanese networks, launched by way of counterweighing governmental monopoly

Page2

June 2007 

Issue 06

CENTER FOR MEDITERRANEAN & MIDDLE EASTERN STUDIES 

�



on television, had failed, that is to detach themselves from the ruling elites and become truly

independent. 

The revolution that al-Jazeera brought about in Arab mass communication became a dou-

ble-edged sword for the network. Even though it has gained credibility and wide popularity

among Arab viewers, it has incurred the wrath of many Arab governments and has often been

accused of partiality and lack of objectivity. The criticism, coming even from guests in its pro-

grams, concerns its indulgent stance towards the Qatari government. At the GCC Summit of

October 2002 the Gulf states considered taking measures against the network, which had

reportedly referred to the Gulf regimes in an offensive manner. Two years later, in August

2004, the Iraqi interim government sealed the network’s bureau in Baghdad on the grounds

that its footage incited violence. In both cases the International Press Institute stepped in to

ask for a withdrawal of the bans.  Moreover, reporters and broadcasters have been banned on

occasion from Egypt, Kuwait, Jordan, Saudi Arabia and the Palestinian authority and the net-

work’s offices were shut down in Kuwait and Jordan. Algeria cut the signal when the network

attempted to delve deeper into the civil war. Egypt’s state media launched an anti- al-Jazeera

campaign, while Tunisia, Morocco and Libya recalled their ambassadors from Qatar. For its

part, the Saudi Kingdom, in an effort to acquire influence over the network, tried to reduce its

ad revenues – a highly important source of income and, consequently, the vanguard of the

network’s independence – by urging Saudi companies to refrain from advertizing themselves

on the channel. 

Despite this restrictive action,

its coverage of Operation Desert Fox

in 1998 and of the second Palestin-

ian Intifada in 2000 increased the

network’s stature among Arab audi-

ences. Yet, the terrorist attacks of

9/11 were the turning point which

lent al-Jazeera the status of a global-

ly renowned news network, in the

same way that CNN met tremen-

dous success during the 1991 Gulf

War. The date of the US invasion of

Taliban-controlled Afghanistan

(October 7, 2001) is a landmark in

the network’s history, rendering it almost overnight a household name in the West.  Al-Jazeera

secured exclusive coverage of the war and broadcast exclusive videotaped messages from

Osama Bin Laden. This practice has gained it labels such as “the mouthpiece of Bin Laden”

or “Osama Television”.

The Qatari-based network operates on the model of Western media, such as BBC and

CNN, pursuing editorial impartiality and independence and becoming increasingly competi-

tive. It is noteworthy that al-Jazeera’s staff consists of journalists previously employed, among

others, in CNN, BBC and CNBC. What distinguishes al-Jazeera from Western networks is the

fact that it broadcasts Middle Eastern news from an Arab perspective. Its Muslim-centered

news reporting has attracted more viewers, including many in Europe and the US who seek

an alternative to the Western outlook. Indeed, according to al-Jazeera, the number of Euro-

pean subscribers has doubled since the outbreak of the war in Iraq.

As al-Jazeera obtained exclusive footage from the theatre of the Afghanistan and the Iraq

wars, many foreign networks (such as NBC, CBS, ABC News, Fox, French TV, the Economist,

Page3

June 2007 

Issue 06

CENTER FOR MEDITERRANEAN & MIDDLE EASTERN STUDIES 

�



Time and the Daily Mail) tried to reach a deal with the Arab network concerning, among oth-

ers, resource sharing or rebroadcasting of its crises coverage. Indeed, al-Jazeera has signed

a long-term agreement with CNN and has become a CNN World Report contributor. 

However, the live coverage of the wars in Afghanistan and Iraq and the broadcasting of

al-Qaeda’s statements have evoked the ire of the US government, which has accused the net-

work of anti-American bias (due to its widespread use of phrases, such as “what the US calls

terrorism” referring to the 11/9 attacks or “the forces of occupation” concerning the American

troops in Iraq). Washington has heavily criticized the network for airing scenes of war atroci-

ties which are thought to be responsible for inciting insurgents to an escalation of violence.  In

October 2001, Washington put pressure on the Qatari regime to impose restrictions on the

satellite network. This action resulted once again in the intervention of the International Press

Institute.  In the same vein, in November 2005, a top-secret British government memo was

leaked, according to which George W. Bush was considering bombing the Qatar headquarters

of al-Jazeera. These two incidents have raised speculations about whether the bombing of the

network’s offices in Kabul and Baghdad in 2002 and 2003 respectively were intentional or not.

However, the network’s motto is “the opinion and the other opinion” and therefore high-rank-

ing officials, such as Condoleezza Rice, Donald Rumsfeld, Tony Blair, Colin Powell and Ariel

Sharon, have been interviewed, contributing to the international credibility of the news organ-

ization.  Thereby, al-Jazeera has been characterized as the CNN of the Arab world.

Apart from al-Jazeera, there are also other news networks competing for a share of the

Arabic-speaking audience. Al-Arabiya is a 24-hour news channel which was launched in March

2003 as a joint venture of Saudi-controlled pan-Arab satellite TV pioneer, Middle East Broad-

casting Centre, Lebanon’s Hariri Group and other investors from Saudi Arabia, Kuwait and the

Gulf states. The Dubai-based channel is becoming “the moderate alternative to al-Jazeera”

and it states that it is committed to objectivity. However, during the war in Iraq, al-Arabiya’s

coverage evoked Washington’s irritation and, as a result, its coverage of the Iraq war was

upheld for two weeks. Abu Dhabi TV, launched in 2000, follows in al-Jazeera’s footsteps as

well. It is not a 24-hour news network but is still competing with al-Jazeera and al-Arabiya in

order to attract Arab viewers. The TV station has drawn attention due to its coverage of the

Iraq War. However, according to a poll conducted by the US State Department in seven Iraqi

cities, it was found that during the US invasion, 37% chose al-Arabiya as their news source,

al-Jazeera followed with 26%, while the US-run Iraqi Media Network gathered only 12%.

Despite the increasingly competitive race to gain the lead in Arab news reporting, al-

Jazeera is still the region’s most-viewed news network and the second most watched pan-

Arab station. Among the approximately 40 million viewers, 175.000 are situated in the United

States. According to Allied Media Corporation statistics, the largest proportion comprises of

young, educated professionals and decision-makers aged 20-35, who spend about 4 hours

per day watching the channel.  The majority of the viewers reside in populated urban areas

and hold a high school degree. A high percentage of its viewers are reported to be Muslim,

while men overwhelmingly outnumber women. Along with the statistics, what raises concern

in the West is therefore the network’s potential influence over Arab public opinion. 

Page4

June 2007 

Issue 06

CENTER FOR MEDITERRANEAN & MIDDLE EASTERN STUDIES 

�



“Jihad International” 

Presents…
New age war, a media war 

Marina Eleftheriadou

The “war on terrorism” is fought not only on the battlefields of Iraq and
Afghanistan but also on the parallel microcosm of the media. The “jihadi move-
ment” has moved the struggle to the level of information where, via the use of
television and particularly the Internet, it can easily get a podium to address its
audience, create a virtual ummah, spread its worldview and terrorize its enemies.
Admittedly, for a movement with “medieval leanings”, they have been quite suc-
cessful.

“Publicity is the oxygen of terrorism”, concluded Margaret Thatcher at a time when IRA violence

was reaching a peak. Walter Laqueur, one of the most influential analysts of guerrilla warfare, came to

this conclusion even earlier, in the early 1970’s, long before we crossed the threshold of the “informa-

tion age”. As he put it: “The media are the terrorist’s best friend. The terrorist’s act by itself is nothing,

publicity is all”.

The critical role of the media is well

understood by the Salafi groups that wage

an international jihad against their perceived

enemies throughout the world. The centrali-

ty of this axiom in al-Qaeda’s philosophy is

evident in the fact that, even before the

spectacular 9/11 attacks, one of the four

committees that formed its organizational

structure was tasked with media and public-

ity.  The importance of the message behind

the action was stressed in a letter sent by

Ayman al-Zawahiri to Abu Musab al-Zarqawi

where Zawahiri said that the media repre-

sent two thirds of the battle, as well as in a

speech made by Osama bin Laden in 2002

where he argued that: “The time has come

to have the media take its rightful place, to carry out its required role in confronting this aggressive cam-

paign and the open declared Crusader war by all means that can be seen, heard, and read.” From this

angle, the emergence of groups such as Global Islamic Media Front, the Jihad Information Brigade and

Jihad Media Battalion, to name just a few, comes as no surprice.

The use of media power, of course, is by no means peculiar to al-Qaeda and like-minded groups.

However, what is significant in this case is the adaptive and more or less sophisticated exploitation of

the opportunities that the media offer in order to promote their goals and elucidate their worldview. The

“jihadi movement” learned the lesson of Ayatollah Khomeini's use of the cassette-tape to diffuse his

teachings - to the point that the Islamic Revolution of 1979 was also dubbed "the cassette revolution"-

Page5

June 2007 

Issue 06

CENTER FOR MEDITERRANEAN & MIDDLE EASTERN STUDIES 

�



, but most importantly they managed to move beyond the traditional methods of leaflets, booklets,

paper magazines (i.e. GIA’s magazine Al-Ansar) and audio-visual recordings that circulated in essence

from hand to hand and to reach a grand audience by exploiting two phenomena of the “information

era”, namely satellite television and the Internet. A research conducted by Manuel Torres, Javier Jor-

dan and Nicola Horsburgh (published in the journal “Terrorism and Political Violence”) showed a con-

crete turn towards the two aforementioned media which the “Jihadists” prefer more and more to trans-

mit their message. In 2001 none of the messages came out through the Internet, 9 through television

and 3 through print media. In 2002 there were already signs of a change, as the Internet was used in

23 cases, television in 4 and print media in 30. In 2005 this trend became pronounced to the utmost,

since the respective numbers were 2439, 10 and 0.

Satellite television was the first target and boadcaster of the “jihadi message” especially after the

“big bang” of 9/11 when Osama bin Laden and al-Qaeda became the focus of global attention and any

public declaration was almost certainly reported on news channels. Al-Jazeera benefited most from

the ensuing deluge of public debate on terrorism, as the preferential status that al-Qaeda ganted it

brought the satellite channel to preeminence. Al-Jazeera was usually the first to televize al-Qaeda’s

communiques and was the only channel to be granted an interview with bin Laden after the attacks.

The access to the mass media underlined the power of the image in fulfilling the goals of propa-

ganda towards either existing or potential sympathizers or towards presumed adversaries by multiply-

ing the terror generated by a single terrorist -or not- act. While the Chechens were the first to incorpo-

rate the videocamera into the equipement of a guerrilla squad, it was only after 9/11 that their exam-

ple has loomed large. At the Iraqi front where the material was vast this tactic flourished. Any group

that wants to build a respected profile has to release a video that depicts its activity. As a consequence,

alongside the usual videos of speeches delivered, for example, by bin Laden or Zawahiri or videos with

advice and instructions to future fighters, there is a growing number of recordings that show ambush-

es against coalition forces, roadside bombs, captured

hostages and decapitations. Κidnappings and execu-

tions of foreigners was indeed the easiest way to gain

immediate coverage in both Arab and international

media. Besides the recent, widely-covered, video

release depicting the BBC correspondent kidnapped

in Gaza, Alan Johnston, who is held by a radical Islam-

ic organization called the “Army of Islam”, this tactic is

waning. It was against this background that al-Qaeda

established its “video arm” As-Sahab Productions.

The amount (in the first four months of 2007 it has

released 35 videos, that is a rate of one video per 3,6

days) and the improving quality of its videos is at least

remarkable, given the difficult conditions under which

the crew has to work and the prerequisite of secrecy

during shooting and editing. 

However, as public “thirst” for violence reached its saturation point and perhaps as a result of an

understanding between certain governments and media companies to limit their access to the media,

these groups had to find other ways to impart their message. Audiences in the Middle East could still

be reached via some marginal TV channels such as the Iraqi Al-Zawraa TV, (after a ban by the Iraqi gov-

ernment in November 2006, it broadcasts via the Arabsat Badr-3 satellite) which recently started to air

a program called “Hidden Camera Jihad” that shows videos of attacks followed by a laughter track, or

through direct sale of these videos in the markets of Iraq and other countries in the region.

Nevertheless, in order to keep in contact with the rest of the world, Internet had to assume the

Page6

June 2007 

Issue 06

CENTER FOR MEDITERRANEAN & MIDDLE EASTERN STUDIES 

�



reins of the “media war”. As Global Islamic Media Front (purportedly Al-Qaeda’s mouthpiece) suggest-

ed: “This is the Internet that Allah has enlisted in the service of jihad and of the mujahideen, which has

come to serve your interests -given that half the battle of the mujahideen is being waged on the pages

of the Internet- the sole outlet for mujahideen media”. Ironically, the Internet is the incarnation – at least

on the level of symbolism - of a “virtual” ummah, even more so since the physical “scale model” of the

ummah in Afghanistan was lost. Bulletin boards and chat rooms proved to be ideal in creating an

atmosphere of community.

The pattern of the jihadi presence on the cybernet is in fact a reflection of the movement’s actu-

al needs and organizational style. While in the 1990’s, when the Jihadists formed a more hierarchical

structure under the shadow of al-Qaeda, there were only a few sites of that kind, of which the most

important was “alneda.com”, after 9/11 the imperative to move to a more decentralized network of like-

minded groups meant, in the case of the Internet, the proliferation of “jihadi cells”. According to Pro-

fessor Gabriel Weimann (University of Haifa, Israel), the number of terrorist-run websites increased by

571% between 1997 and 2004.

The material distributed via the Net proliferated accordingly taking advantage of the absence of

the restrictions present in the traditional mass media. In addition to various official jihadi statements,

videos and monographs of ideological content, there have emerged manscripts and on-line maga-

zines of military and technical nature such as the “Encyclopedia of Jihad”, the “Encyclopedia of Prepa-

ration” and the on-line magazine “Mu’askar al-Battar” which was published in 2004 by the al-Qaeda

organization in Saudi Arabia as a complement to the “Sawt al-Jihad” magazine that dealt with doctrine

issues. Also in 2004, another internet magazine appeared under the name Al-Khansa. It widened the

target group by reaching to women in order to teach those married to radical Islamists how to support

their husbands. Meanwhile, a rather small and modestly harmful group of hackers completed the

notion of cyberwar. The most notorious was Irhabi007, arrested by British authorities in 2005, who also

wrote a “hacking manual for mujahideen”. His example is followed by others such as the Muhajirun

Brigades who aim to “attack those websites which do harm to Islam and to the Muslims”.

The Jihadists do not underestimate the importance of marketing either. In 2005 a message was

posted on several websites announcing a contest to design a new site for a militant group called Jaish

Al-Taifa Al-Mansura in Iraq. The winner would be given the chance to fire through a computer three

remote-controlled missiles at a US military base in Iraq. Likewise, in 2006 the Global Islamic Media

Front created a videogame with fighters making their way through Coalition forces and eventually get-

ting a chance to take a digital shot on George Bush.

The first reaction of counterterrorism experts was to close down these sites. However, this effort

turned out to be futile as the administrators of the sites kept moving to new servers and the prolifera-

tion of similar websites didn’t cease at any point. Donald Rumsfeld admitted the ineffectiveness of this

policy in a speech at the Council on Foreign Relations in February 2006, saying that “the US has

lagged behind the al-Qaeda network in one of the most important aspects of the war on terrorism - the

media war”. As a result, a new approach was put forward. On the one hand, instead of trying to oblit-

erate them, it’s better to oversee what is being discussed on those sites in order to evaluate the ideo-

logical and military developments of the jihadi movement. On the other hand, their message should

be countered by a persuasive retort. As Bruce Hoffman of the Georgetown University put it: “the US

must help foreign governments flood the Internet with persuasively youthful Web sites presenting anti-

jihadist messages yet without leaving American fingerprints”. A war - especially this kind of war - is

rarely just a matter of simple power balancing. It is also about “winning the hearts and minds” and, in

that sense, it is a media war.

Page7

June 2007 

Issue 06

CENTER FOR MEDITERRANEAN & MIDDLE EASTERN STUDIES 

�



Media freedom The role
of the STATE in the Arab World 

Ilias Tassopoulos

The influence of the Middle Eastern State on the Media has not receded
over the past few years. However, the latest technological, political, eco-
nomic and societal developments seem to have affected the course of
press freedom in the region. 

Although newspapers existed in the Middle East from the middle of the eighteenth century,

they were under the total control either of the Ottoman authorities or of foreign Embassies. The

first Arab newspaper, “Al-Waqae al Masreya”, was printed in the 19th century in Egypt. Since

then, many things have changed. Technological developments have enabled the media to

expand their scope of activity - there are around 200 Arab satellite TV channels. World events,

like the decolonization, the end of the USA-USSR Cold War conflict, the 11/9 terrorist attacks

and the US response, have influenced not only the regimes but also the populations of the Arab

countries.

One thing that has not changed is the continued attempt of any regime in power to use the

mass media as a tool to accomplish its goals, whether it is the integrity of the empire, the nation-

al independence, the maintenance of public order and so on. 

Page8

June 2007 

Issue 06

CENTER FOR MEDITERRANEAN & MIDDLE EASTERN STUDIES 

�



In retrospect, the technological developments in the media sector could have had two

adverse effects on the Middle East’s state of affairs. They could have enabled the repressive

Middle Eastern regimes to ensure their domination of Arab societies’ information channels (a

Middle Eastern version of London as depicted in the futuristic film “V for Vendetta”). Or, on the

other hand, it could have enabled new political organizations to use the technological develop-

ments in their favour so as to mobilize the Arab populations to a rebellion or at least to demand

the establishment of a more representative governance (a Middle Eastern version of Eastern

European revolutions). What actually happened from the beginning of the nineties was some-

where in the middle.

The media were indeed used by the political organizations that gained strength in the

region. However, the voices of radicalism and extremism, stemming either from organizations

like al-Qaeda or other fundamentalist organizations were much louder than the modernizing

voices of the moderate political Islam.

The regimes also tried to use the media so as to preserve their dominance. Egypt had

attempted to keep a strict control on the media, ever since Gamal Abdel Nasser nationalised the

press after the 1952 revolution. The Baathist regimes in Iraq and Syria followed a similar course.

Prior to 1990 almost all Arab radio and television channels were government monopolies. Only

in Lebanon the political system fostered newspapers representing a variety of different views. 

In the early 1990s, Arabic satellite television networks aiming at a pan-Arab audience were

established in Europe. Simultaneously, after the end of the Cold War, Egypt was pressed by the

US to liberalize the press and to allow the spread of independent media. This does not mean,

nevertheless, that the regime didn’t attempt to stop their action by taking advantage of state

monopolies, e.g. printing facilities, state advertisements etc. Especially after the Gulf War of

1991, the Gulf states had also comprehended the importance of satellite television not only in

times of peace, but also in times of conflict. A major motivation for the establishment of the first

Arab satellite TV networks was the fact that the coverage of the crisis by CNN was thought to

convey to the Arab audiences a different picture, biased against the Arabs. Although CNN was

watched by many in the Arab world, most Arabs preferred a different approach to events, clos-

er to Arab sensitivities and interests. The most obvious example of the Arab satellite stations

that were created is the state-subsidized al-Jazeera, which enjoys the support of Qatar’s gov-

ernment. Additionally, Muslim investors seem to invest in the large media institutions of the world

so as to affect their policies via their participation in the administrative boards (e.g. Saudi Prince

Al-Waleed Bin Talal holds more than a 5% share in Rupert Murdoch's News Corp - News Corp

owns the Fox News TV channel).

Although Al Jazeera is a private TV station and its officials have declared that, ideally, they

would like to the network to be totally commercialized, this is not feasible. As the projected

material in al-Jazeera was considered hostile to the Middle Eastern regimes, most governments

in the Middle East apart from being reluctant to grant state advertisements to al-Jazeera, used

their influence and power so as to prevent their own private sector from advertising on the net-

work. This example depicts the ability of the regimes to intimidate the private sector through

indirect means, by using their financial clout.

An interesting case in point was when a liberal power encountered the difficult situations of

the region and had to deal, among others, with the issue of Arab media (even under the “distort-

ing” influence of leading an occupation force): after the successful US-led invasion of Iraq, as

Page9

June 2007 

Issue 06

CENTER FOR MEDITERRANEAN & MIDDLE EASTERN STUDIES 

�



William A. Rugh eloquently describes, the U.S. government was dominant in the Coalition Provi-

sional Authority (CPA) that was responsible for all aspects of governance in Iraq, including the

Iraqi media, from March 2003 until June 2004. Apart from providing an example of “democratic”

governance in a Middle Eastern state, the US had to improve its image in the Arab world, so as

to increase the possibilities of stabilizing the region. How did the US respond in this difficult sit-

uation, where normally one would expect an occupation force to impose totalitarian measures?

The American response was quite interesting. Attempting both to balance between the

desire not to violate its declarations about freedom and the need to steer the post-Saddam Iraqi

media into a Western course, the CPA established media outlets that would be supportive of

American views.  The most notable examples provided by Rugh were that of al-Iraqiya Television

and of al-Sabah daily newspaper which were favoured with U.S. funding and access to informa-

tion (the US had established two international broadcasting stations, Radio Sawa in 2002, an

Arabic language service, and al Hurra Television). 

Simultaneously, the CPA permitted the emergence of several Iraqi-controlled media all over

the country` however it took action in exceptional circumstances (the CPA also tried to estab-

lish an Iraqi media regulating body, the ICMC, modelled on the American Federal Communica-

tions Commission). The US was

also behind the shutting down of

al-Jazeera’s offices in Iraq, on

the accusation of inciting the

populations to opposition

against the government. 

From the above it can be

established that the US adminis-

tration initially followed a more

“polite” version of state interven-

tion in media operation than e.g.

Egypt did in the post Cold War

years. The US attempted to

influence the Iraqi media in its

favour, indirectly at first (subsi-

dies, exclusive information etc.)

but when it was judged that this

was not enough, it intervened directly to shut down the dissenting media. The above example

illustrates that the future prospects are not so appealing when a liberal power (although under

these special circumstances) employs, among others, repressive measures in its dealings with

the media.

Nevertheless, one must admit that, at this particular instance, the growth of new market-

based media providers could empower more radical forces in the Middle East. As professor Shi-

bley Telhami points out “the media looks at the world through the prism of its audience, through

the prism of its consumers” and the Arab audience might be too angry at the moment to reach

for the truth.

Page10

June 2007 

Issue 06

CENTER FOR MEDITERRANEAN & MIDDLE EASTERN STUDIES 

�



Page11

June 2007 

Issue 06

CENTER FOR MEDITERRANEAN & MIDDLE EASTERN STUDIES 

Coverage of the Lebanese Crisis

Middle Eastern Media inside
and outside Lebanon.

Chryssoula Toufexis

Lebanon has a unique media environment in the region. The media is
engaged in the dialogue over a number of political, economic religious
and social issues, a phenomenon unparalleled in other Middle Eastern
states, in which the regimes still practice strict state censorship on their
media outlets. Unlike other Arab countries, Lebanese media owners are
affiliated with the various religious and political groups or sects, reflect-
ing the political interests and divisions of the country. However, sectari-
anism has escalated after the June 2006 Lebanon War between Hezbol-
lah and Israel. 

Mostly sectarian, Future TV (FTV), owned by Saad Hariri, a Sunni member of parliament

and the son of Rafiq Hariri, regularly airs shows and videos praising Rafiq Hariri and promoting

the March 14 movement. Its news are focused on mainly Sunni Lebanese issues that do not

include Southern Lebanon and are basically supportive of Saudi Arabia. On the other hand,

Hezbollah-affiliated al Manar TV presents news through the prism of its own political context and

orientation giving special coverage to Southern Lebanon and the Bekaa (Shia areas). It is

markedly supportive of Palestine, Syria and Iran.

A media war has also erupted between Syria and Lebanon, following the February 2005

assassination of former Lebanese Prime Minister Rafiq Hariri. Not only the anti-Syrian LBC, but

also the FTV channel, which attracts a large number of Syrian viewers, leveled unprecedented

harsh criticism at Syria for its involvement in the assassination. The Lebanese media have

�



played a major role in the “Cedar Revolution” and the revolts that led the Syrian forces to with-

draw from the region in April 2005. However, in the months that followed, media critics of the

Syrian regime paid the price with their lives, as publisher Gebran Tueni and columnist Samir Qas-

sir of al-Nahar newspaper as well as LBC-TV journalist May Chidiac were killed in car bomb

attacks. The Lebanese media are very important to the Assad regime, because Syrian state tel-

evision has no appeal to the Syrian public that usually tunes to Lebanese terrestrial TV in order

to be informed on current events. 

Disagreement in the Arab world about the Lebanon War, between the state sponsors of

Hezbollah and the moderate Arab states of Saudi Arabia and Egypt, has been reflected in the

Arab media too. Newspapers affiliated to the moderate regimes, accused Hezbollah for serving

Syrian and Iranian aspirations in the region and for jeopardizing the interests of the Lebanese

people and of the Arab states. Accusations went further to criticize the role of Iran and Syria in

manipulating Hezbollah and setting off the Lebanese crisis. In Egypt, some of the allegations

directly accused Iran of manipulating the Lebanese crisis in order to drive international pressure

away from its nuclear program. Abd Al-Rahim 'Ali, director of the Arab Center for the Study of

Islam and Democracy in Cairo, wrote in the Egyptian government daily Al-Ahram: “When Iran

saw that its nuclear dossier would soon be transferred to the Security Council, it decided to use

Lebanon, along with Iraq, as a bargaining card to increase the pressure on the Americans”.

Egyptian columnist Hazem 'Abd Al-Rahman wrote in the same newspaper: “all Iran wants is to

extend its hegemony over the eastern Arab countries, and it is trying to use Hezbollah as a Tro-

jan horse to achieve this aim” (Al-Ahram, August 6, 2006). In the same tone, Lebanese columnist

Fuad Matar wrote in Al-Sharq Al-Awsat: “Hezbollah has placed the Arabs in a questionable situ-

ation, since its operation was meant to serve Iran's interests”. Muhammad 'Ali Ibrahim, chief edi-

tor of the Egyptian government daily Al-Gumhuriyya, wrote: "… the Iranian plan…seeks to destroy

the Arab states from within by using Hezbollah in Lebanon and Hamas in Palestine and by swal-

lowing Iraq… Iran wishes and plans to turn the entire Arab world into an assortment of armed

militias like Hezbollah”.

Saudi-affiliated newspapers, owned by or based in Saudi Arabia, also express the disagree-

ment of their government over Hezbollah’s provocative actions. Al-Riyadh newspaper published

an editorial “Irresponsible wars” which called Hezbollah’s war an “illusory victory”. Particularly

critical of Syria’s involvement and role in Lebanese domestic affairs, Jamal Hashukji, former edi-

tor of the Saudi daily Al-Watan wrote about Syria: “angry, anxious, and hurting because of the

loss of its hegemony over Lebanon, was interested in drawing attention away from the investi-

gation into the assassination of Prime Minister Rafiq Al-Hariri...” Al-Watan, July 18, 2006.

The Syrian regime denies those allegations and claims that it is Israel and the West that have

been determined to redraw the map of the Middle East. It goes further to accuse Israel of plot-

ting the Hariri assassination in collaboration with the US. Within this context, Syrian Minister of

Expatriate Affairs Buthayna Sha'ban answered to the accusations by writing in her column in Al-

Sharq Al-Awsat: "It is not Hezbollah which is a proxy, fighting on behalf of Syria and Iran, as some

have claimed in attempt to mislead the Arabs. Israel is the one which is fighting the Arabs and

Muslims on Lebanese soil on behalf of the U.S., Britain and the entire West... (Al-Sharq Al-Awsat,

London, July 24, 2006). In the same tone Columnist Adnan Ali wrote in the Syrian government

daily Al-Thawra: “The repeated statements by U.S. Secretary of State about the birth of a new

Middle East expose the intentions of those who planned this war against Lebanon and who

wanted to use it as an opportunity to… create a new reality based on America's and Israel's per-

ception of the region…” According to another article in the Syrian government daily Al-Thawra:

Page12

June 2007 

Issue 06

CENTER FOR MEDITERRANEAN & MIDDLE EASTERN STUDIES 

�



“The war that is currently waging makes us more certain than ever that Israel and the U.S. are

the forces behind the assassination of Rafiq Al-Hariri. The assassination was part of an unsuc-

cessful attempt by the U.S. to enforce U.N. Resolution 1559. …Israel is the only one who bene-

fits from this resolution and from Al-Hariri's assassination” (Al-Thawra, July 27, 2006). 

The Syrian media have also condemned as a “political vengeance” the UN Security Coun-

cil resolution to establish an international tribunal for the prosecution of the suspects of the Hariri

assassination, arguing that the resolution is just another instrument for the US and Israel to inter-

fere in the Middle East and it does not reflect the policy of the other international powers. “The

resolution ... is absolutely a US-Israeli one and could never be regarded as an expression of the

international will,” argued an editorial of the Tishrin government newspaper. The Al-Thawra gov-

ernment newspaper has also stated that the purpose of the resolution was “to politicize investi-

gations in Hariri's assassination” and that it was revealing of the US intensions of a “direct and

abrupt intervention” in regional affairs.

Syria’s ally, Iran, who hasn’t escaped criticism over its role in the Lebanese crisis, has adopt-

ed very similar arguments as Syria and its newspapers along with Syrian ones reflect the com-

mon policies of the two countries. Hard-line Tehran newspapers have been really supportive of

Damascus over the Hariri investigation tribunal, accusing the US and Israel that the resolution is

part of their imperialistic plans that target Syria. Jomhuri-yi Islami daily newspaper, stated in its

editorial of January 3, 2006 that the assassination of Hariri was “the first phase of the project

America and the Zionists had prepared to pave the way for annexing Syria and Lebanon to the

imperialist plot of a Greater Middle East.” Similar comments have also appeared in Resalat

newspaper, accusing the United States, France and Israel of interfering in domestic Lebanese

and Syrian affairs.

In conclusion, true debate over the issues galvanizing Lebanon’s crisis is prohibited in the

media of the Middle Eastern Arab states. On the contrary, the state of affairs in Lebanon has pro-

vided an environment which is revealing of the regional antagonisms precipitated by the politi-

cal interests of the two Middle Eastern camps and their affiliates inside Lebanon who push for

further division between the various political religious and sectarian groups. 

Page13

June 2007 

Issue 06

CENTER FOR MEDITERRANEAN & MIDDLE EASTERN STUDIES 

�



Introvert Societies in Africa: 
The Issue of 

Press Freedom
Ioannis V. Mantzikos

In Africa the problem of press freedom remains yet unsolved. Attacks
against the press are on the rise in many countries of the Maghreb as well
as in sub-Saharan Africa as journalists become more outspoken in their crit-
icism. The struggle for free press is destined to be long, arduous and
buffered by wider political forces.

In the mid-1990’s Algeria was considered to be the most dangerous place in the world to

practice journalism. In the 1990-92 period the Algerian media enjoyed a freedom and vibrancy

unparalleled in the Arab world. The political turmoil and the outbreak of violence widened the

divide between secular and Islamist extremists. Initially, organs of the Front Islamique du Salut

(FIS), such as the weeklies Al-Mounqidh and Al-Forqane, were closed down in 1992. The clam-

pdown on news coverage gradually extended to independent Arabic publications which had

been critical of the government. In addition, the Algerian authorities remained silent about the

cases of “disappeared” journalists Djamel Eddine Fahassi and Aziz Bouabdallah who were

abducted in 1995 and 1997 respectively by men believed to be state agents.

Despite the fact that the Algerian constitution guarantees freedom of the press, in Febru-

ary 2006 free expression was dealt another blow, when the cabinet passed a decree that grant-

ed immunity to perpetrators of violence during the conflict (the Algerian civil war of the mid-

1990s). In addition, the decree authorized imprisonment up to five years for anyone who by

speech, writing or any other act used or exploited the wounds of the National Tragedy.

In January 2006, the reporter Bachir Larabi of the daily independent el-Khabar was impris-

oned for a month, after he was found guilty of defaming a local mayor. That same year,

Mohamed Benchicou director of the Algiers-based daily newspaper Le Matin, was released from

prison. Benchicou served a two-year sentence after his newspaper had virulently criticized the

Algerian President Abdelaziz Bouteflika and other cabinet ministers. Another daily newspaper

critical of the government, er Rai, has been out of circulation since 2003, when state-owned

printers demanded payment of all bills within 48 hours. 

The only country in North Africa with significant progress in press freedom is Mauritania,

regardless of the fact that the government still maintains a monopoly on radio and television

broadcasting. In 2005 the military council established the "National Commission in Change of

the Reform of the Press and the Broadcasting". In addition, in 2006, the government created the

High Authority for the Press and Broadcasting (HAPA), the first independent media regulatory

body in Mauritania. The government controls two daily newspapers, while 40 newspapers are

privately-owned and circulate on a regular basis - nearly double the figure compared to the pre-

vious year. Furthermore, newspaper owners and book publishers are exempt from all taxes on

material used for production. 

In sub-Saharan Africa, the situation regarding freedom of expression can be described as

worrying, especially in Zimbabwe where the most recent negative developments in media

Page14

June 2007 

Issue 06

CENTER FOR MEDITERRANEAN & MIDDLE EASTERN STUDIES 

�



manipulation and press harassment have taken place. Professional and media monitoring organ-

izations such as the Zimbabwe Union of Journalists, the Media Monitoring Project of Zimbabwe

and the local branch of the Media Institute of Southern Africa were subject to official harassment

throughout 2006.

In February 2006, Gift Phiri, a freelance journalist was brutally beaten by police officers

who accused him of working for foreign media outlets. The government, through Mass Media

Trust Holding Company, controls several major daily newspapers, including the Chronicle and

the Herald; coverage in these news outlets consists of favourable portrayals of President Robert

Mugabe and his ruling party ZANU-PF (Zimbabwe African National Union-Patriotic Front) and

attacks on perceived critics of the regime. Several independent weeklies such as the Standard

and the Zimbabwe Independent continue to be published, although many journalists practice

extensive self-censorship.

The state controlled Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC) runs all broadcast

media, which are seen as mouthpieces of the regime. In addition, the popular short-wave serv-

ice Radio Africa, a London-based station run by exiled Zimbabweans journalists, was blocked

during the 2005 parliamentary elections. 

Finally in recent months, Zimbabwe was shocked by the murder of Edward Chikomba

and the beating of the award winning lawyer Mtetwa. Chikomba was a veteran cameraman of

the state-run ZBC. Several news reports link Chikomba’s death to his alleged leaking to foreign

media of footage of opposition leader Morgan Tsvangirai badly beaten after his release from

police custody last month. Beatrice Mtetwa, President of the Law Society of Zimbabwe, has

defended dozens of journalists and fought for press freedom, all at great personal risk.  

Despite the fact that South Africa’s President Thabo Mbeki supports his Zimbabwean

counterpart Robert Mugabe, in South Africa press freedom and freedom of expression is con-

stitutionally guaranteed. South Africa features a vibrant press and active journalist organizations.

A number of private newspapers and magazines - including the Mail & Guardian, the Cape

Times, and the Sunday Times - are sharply critical of the government. 

The state-owned South African Broadcasting Corporation (SABC) dominates broadcast

media. However, the SABC is editorially independent from the government and has come under

fire for displaying pro-government bias and for encouraging self-censorship. 

Although most South Africans receive the news via radio outlets associated with the

SABC, efforts are being made in order to expand the number of radio stations through the Inde-

pendent Communications Authority of South Africa (ICASA). In addition, Thabo Mbeki has been

praised by several journalist organizations for his decision not to sign a controversial legislation

regarding ICASA’s council. 

The fact remains that press freedom and free expression are at a critical low point through-

out Africa. The African Union human rights agencies are gaining ground, while the establishment

of an African court of human rights will also be important. If the African Union wants to shed sus-

picions that it is still a club of dictators, it must be prepared to give press freedom the impor-

tance it deserves.  

Page15

June 2007 

Issue 06

�



mirror Cinema as a mirror
of Middle Eastern Societies

Anna Apostolidou

Although it is difficult to speak about Middle Eastern cinema as a whole due to
the particularities of the distinct cultures comprising the region, there are certain
themes (neocolonial oppression, national self-determination, religious funda-
mentalism, women’s position vis-a-vis Islam) that preoccupy most of Middle
Eastern filmmakers. Combined with the fact that the states have not relinquished
control over the cinema, cinematographic expression is transformed into politi-
cal statement.

If we accept the principle that cinema is the mirror of the society it is born in, Middle Eastern cin-

ema is perforce a profoundly political cinema, not because the majority of Middle Eastern films deal

with political issues - on the contrary, political cinema as a cinematic genre is forbidden in many of

these countries - but because it has developed amidst regional crisis that have influenced the world-

view of its creators; because its themes reflect the mysteries of the Middle Eastern way of life; because,

even in the lightest mainstream Egyptian comedies, it depicts the everyday life of the habitants in this

benevolent region. Mostly it is political because it has been used as an instrument of politics: by the

state as a tool of propaganda; by the opposition in order to protest against national politics; by individ-

uals as the ultimate means to express their concerns in countries where liberty of speech is rather

restrained. 

Certainly, cinema is not the same in all Middle Eastern countries. Indeed, we could cate-

gorise the countries on the basis of film production into three groups. First, the very productive

countries: Egypt, the centre of Arab film production, which has the world's fourth-largest and

third-oldest film industry; Israel, which also has a notable cinematographic history and its films

Page16

June 2007 

Issue 06

CENTER FOR MEDITERRANEAN & MIDDLE EASTERN STUDIES 

�



are popular in the U.S. (6 times nominated for Best Foreign Language Film Academy Award,

more than any other Middle Eastern country); Iran, whose cinema is quite renowned in Europe

and is always present in European and International Film Festivals (one of the highlights being

Abbas Kiarostami's winning the Golden Palm award in Cannes for The Time of Cherry in 1997);

Lebanon, which has also succeeded in standing out - though its films are mainly produced with

European financing; and the Palestinian cinema which, though relatively young in comparison to

Arab cinema as a whole, has gained international recognition. The second group includes Syria,

Iraq and Jordan, countries which had a noticeable film production in the past but are now in

decline.  Syria is the second-largest, after Egypt, television producer in the region, and has the

necessary facilities, but due to the lack of public interest it has turned to film imports rather than

local productions. Iraqi cinema possessed both institutional and technical infrastructure and

flourished during the 1970s only to perish after the Gulf War in 1992. Finally, the third group

includes Saudi Arabia and the Gulf states, whose film production is rather meagre (1-3 films in

each country), mainly because of moral restrictions dictated by the strictly Islamic way of life. 

The cinema of the Middle Eastern countries did not follow the same course and does not

share common aesthetic characteristics. For example, the Iranian cinema is meditative, inspired

by the Persian lyricism and poetic heritage, and often symbolic - partly because of the strict cen-

sorship. On the other hand, Egypt's artistic cinema - collated to the dominant Hollywood-style

mainstream - has amalgamated various cinematic trends (French poetic realism, Italian neoreal-

ism, socialist realism, modernist German expressionism, Soviet dialectical montage) which

resulted into the emergence of a distinctive realistic (and later, New Realistic) movement,

expressed by prominent directors as Atef Al Tayeb, Salah Abu Seif, Youssef Chahine, Taufik

Salih, Khairy Beshara and Daoud Abd El-Sayyed. Meanwhile in Syria there emerged the Alterna-

tive Cinema in 1972 - as a response to the growing commercial Egyptian cinema - which focused

on pan-Arabic nationalism and included Palestinian and Lebanese filmmakers. Nevertheless, a

common characteristic of most regional movements was their influence by the "cinema d'auteur"

(the auteur theory states that one person, usually the director, bears sole responsibility for the

film and that his personal views, or his "vision", can be observed in it.)

Regardless of the various regional movements, a great body of Arab cinema can be

placed among the so-called Third Cinema, i.e. the cinema of the Third World. Named by the

Argentinian filmmakers Fernando Solanas and Octavio Getino in accordance with the First (Hol-

lywood) and the Second (European) Cinema, the Third Cinema decries neocolonialism and the

Western or Westernized (Israel) capitalist world as well as the Hollywood model of cinema, and

strives to promote solidarity among all peoples that have experienced (neo)colonialism. Exam-

ples include films by Egyptians Youssef Chahine (Cairo Station, 1958; Alexandria… Why?,1978;

Destiny, 1997) and Taufik Salih (Street of Fools, 1955; The Duped, 1972), as well as Palestinian

Elia Suleiman (The Chronicle of a Disappearance, 1996; Divine Intervention, 2002). 

The oppressive reality of the neocolonial dominance comes dimly into sight in films as

Usama Mohammad's The Box of Life (2002), which describes the life in a small Syrian village dur-

ing the 1967 war with Israel and in Randa Chahal Sabag's The Kite (2003), in which a young cou-

ple, a Lebanese girl and an Israeli Arab soldier (both from the Druze religion) cannot contact on

account of the barbed wire. The subject of the Israeli occupation becomes more pungent when

it comes to the Palestine issue (e.g. Michel Khleifi's Wedding in Galilee, 1987; Hany Abu-Assad's

Rana's Wedding, 2002; Yousri Nasrallah's The Gate of Sun, 2004). However, Palestinian filmmak-

ers have latterly commenced to examine the Palestinian problem from another angle. Elia

Suleiman, in Divine Intervention (2002) portrays the Palestinians as victims of the Israeli despot-

ism, but also as victims of their own frictions. He criticises his own people directly, through the

unflattering figures of the saboteur and the collaborator, and indirectly, by detecting the Pales-

Page17

June 2007 

Issue 06

CENTER FOR MEDITERRANEAN & MIDDLE EASTERN STUDIES 

�



tinian stagnancy and remission. Hany Abi-Assad in

Paradise Now (2005)  treats the controversial phe-

nomenon of suicide bombing missions, narrating

the story of two friends who undertake a suicide

mission but, in the course, have doubts about the

effectiveness of such an action. The filmmaker

detaches himself from the myth of the martyr and pro-

vokes a discussion about the vicious circle of violence.

As far as Israel is concerned, some film-

makers renounce the encroachment of human rights

in the occupied areas and propose another way for

contacting the Palestinians. In David Benchetrit's doc-

umentary Dear Father Quiet We're Shooting (2006),

Israeli soldiers deny serving in Palestinian territories;

Amos Gitai films Free Zone (2005) narrating the friend-

ship between women from different cultures in Jordan

(an American, an Israeli and a Palestinian), while he

expresses skepticism about the issues at stake in Kip-

pur (2002), a film on the 1973 Yom Kippur war

between Syria and Israel in which he fought; and Avi Mograbi shatters the two Israeli myths, the myth

of Sampson and the myth of the Massada hill in Avenge but one of my two eyes (2005), naming Samp-

son the first kamikaze in history and withering the praise of the collective suicide of the Zealots. 

The Arab filmmakers' preoccupation with the Israeli practices pertains to the general subject

of national self-determination, since the Arab societies struggle to reclaim their own national identities

through their contradistinction with the Other, who, apart from Israeli, might be American (Nader Galal,

Hello America, 2000) or European. In Youssri Narsrallah's The City (1999), an Egyptian immigrant in

Paris suffers from amnesia (symbolizing the loss of the past, present and identity) and overcomes it

only when he returns to Egypt. Other films approach the national self-determination issue by praising

the heterogeneity of Arab culture; still the allusion to Jews as a part of the Arab cultural mosaic remains

a taboo, although challenged in the awarded documentary Forget Baghdad: Jews and Arabs - The

Iraqi Connection (Samir, 2002), which compares the alienation facing four Iraqi communist Jews in

their homeland with that of the Arabs living in Israel. 

Other films depict the various wars that have taken place in the Middle East, from the

Lebanese civil war (Zaid Doueiri, West Beirut, 1998) to the Iran-Iraq War (Salah Abou Seif, Al-Qadisiyya,

1981) and the Iraq-Kuwait War (multiple directors, The Gulf War, What's next?, 1991). At the same time,

films like Abbas Kiarostami's Through the Olive Trees (1994) and A Taste of Cherry (1997) provoke dis-

cussions about the vast ethnic mix of the countries that have received refugees from various Middle

Eastern conflicts and offer a universal commentary on the value of human life. 

Another constant theme in Middle Eastern filmography is religion and religious fundamental-

ism. Through their films, the cinematographers take the occasion to consider the roots of religious

extremism (Youssef Chahine, Destiny, (1997); Atef Hetata, The Closed Doors, 1999) and to impugn reli-

gious intolerance (Merzak Allouache, Bab El-Oued, 1994; Yamina Bachir, Rachida, 2002). The latter film

deals with religious terrorism against women, whose place in Islamic societies has also been a taboo

in the Arab films for a long time. For example, Mohsen Makhmalbaf's A Time to Love (1991), depicting

a love triangle between a woman and two men, was never screened in public cinemas in Iran. Howev-

er, since the 1990s, an entire genre of feminist Middle Eastern cinema has emerged and has estab-

Page18

June 2007 

Issue 06

CENTER FOR MEDITERRANEAN & MIDDLE EASTERN STUDIES 

�



lished a strong foothold, particularly in the Islamic

Republic (Marziyeh Meshikini, The Day I Became a

Woman, 2000; Tahmineh Milani, The Hidden Half,

2001; Jafar Panahi, The Circle, 2000). In March 2007,

Egypt hosted its first Woman's Film Festival, where

female directors from various Islamic countries, even

Saudi Arabia (Haifaa Al-Mansour), presented their fic-

tion or documentary films regarding the position of

women vis-a-vis Islam. And speaking of tumbled

taboos, we should also mention the attempts to film

gay and bisexual relations within the Arab society, like

A Minute of Sun Less (Nabil Ayouch, 2002) and the

short films How I Love You (Akram Zaatari, 2002) and

Diary of a Male Whore (Tawfik Abu Wael, 2001). 

Nevertheless, this regeneration of cinemato-

graphic manners cannot be interpreted as the begin-

ning of a new, free, era of cinematographic creation.

The state remains omnipotent as far as film produc-

tion and distribution are concerned. Each country

forms its own "cinema" policy in terms of its principles and aims, which ranges from absolute interdic-

tion of cinemas (the case of Saudi Arabia) to the exploitation of cinema for the purpose of islamicizing

society (the case of Iran). In countries like Egypt and Iran, where cinematographic production is state-

funded, filmmakers have to endure censorship. Even in the comparatively liberal Egypt, films that dealt

with the 1967 defeat were banned during Sadat's early years (e.g. Youssef Chahine's The Sparrow,

1973), and even after state censorship was eased (in the early 1990s), films that treat religious issues

are subjected to meticulous examination. In fact, it is not unusual for filmmakers to have their films

banned at home. Censorship is predictably stricter in the Islamic Republic of Iran, where cinema is per-

ceived as a means of promoting the Islamic way of life. The Iranian Constitution states that the media

"are free to present all matters except those that are detrimental to the fundamental principles of Islam

or the rights of the public", namely, according to the Ministry of Culture and Islamic Guidance, matters

that question monotheism and submission to God, the role of Revelation (vahy) in creation and in law,

and the continuity of religious leadership (emamat). Furthermore, violence and profanity are forbidden,

as well as physical contact between men and women, and women in films must always wear a hejab

(covering). To ensure compliance with these restrictions, the Ministry has implemented a 5-step regula-

tion process that controls all the stages of film production. In order to evade restrictions, many filmmak-

ers shoot their films outside Iran (like Makhmalbaf who filmed part of The Cyclist in Pakistan, 

A Time for Love in Turkey, and the Silence in Tajikistan) or turn to films about children as a surrogate to

adult films (Jafar Panahi, The White Balloon, 1995; Majid Majidi, Children of Heaven, 1999). Yet, many

Iranian masterpieces, like The Circle, Banoo and The Hidden Half have been banned by the state.

Notwithstanding, the independent cinema remains the voice of the Middle East. And most

important, it reflects the opinions, concerns and hopes of Middle Eastern societies, offering us a differ-

ent image to that of the official proclamations. Cinema, as Amos Gitai avows, might not change the

world. But it can be the means to "say to all the mechanisms that we are active, that we are not partic-

ipating in their game, and that we are going to propose another reading of things".

Page19

June 2007 

Issue 06

CENTER FOR MEDITERRANEAN & MIDDLE EASTERN STUDIES 

�



The echo of
Lebanon's clashes:
The quagmire of truce

Alexandra Karaiskou

The clashes which broke out on the 20th
of May between the Lebanese Security
Forces and Sunni extremist groups, ini-
tially Fatah al-Islam and subsequently
Jund al-Sham, at Palestinian refugee
camps in Lebanon threaten once again
to plunge the country into civil war. The
existing controversy between the pro-
Western March 14 Coalition and the
Hezbollah-led opposition, along with the
newly emerged feuds, have plunged
Lebanon into the bloodiest internal fight-
ing since the end of the 1975-1990 sec-
tarian conflict and brought about deeper
political instability, testifying to the
impasse facing the country.

In November 2006, Fatah al-Islam splintered from

Fatah al-Intifada, the Syrian-backed non-Islamist Pales-

tinian faction which aimed at counterbalancing Yasser

Arafat's Fatah influence among Lebanon's Palestinian

refugees. Within a year from its inception, the tiny Sunni Muslim extremist group has recruited jihadists

from several Arab countries, including Lebanon, Syria, the Palestinian territories, Jordan, and even

from the Maghreb and some Eastern countries, comprising a contingent of approximately 500 mili-

tants. Fatah al-Islam seized control of Nahr Al-Bared camp (the refugee camp in northern Lebanon)

from Fatah Al-Intifada, expressing its disapproval of the latter's increasingly pro-Syrian stance. Even

though it may not maintain organizational and economic ties to al-Qaeda, it does however espouse its

salafist ideology, and as such it could possibly open an anti-Shi'ite and anti-US front in Lebanon, includ-

ing Hezbollah, the pro-western Fuad Siniora government and the United Nations' peace keepers as

well. However, Shihab al-Qadour, the second in Fatah al-Islam's rank, has declared that it is not among

the group's intentions to attack neither the UNIFIL, as long as it is not attacked by them, nor the Shi'ites

in Lebanon. According to a statement by Fatah al-Islam's leader, Shaker al-Abssi, the organization has

two main goals, the Islamic reformation of Lebanon's Palestinian refugees in alignment with the Sharia

law and confrontation with Israeli.

In the same vein, Jund al-Sham, "the Soldiers of Greater Syria", is another Sunni Islamic

extremist group, ideologically affiliated to al-Qaeda. Following its splitting in 2002, a more radical group

Page20

June 2007 

Issue 06

CENTER FOR MEDITERRANEAN & MIDDLE EASTERN STUDIES 

�
FOCUS



was formed, with equivocal links to the Syrian regime. Noticeably smaller than Fatah al-Islam, num-

bering a few dozens of members, it is based in Ein El-Hilweh, the largest Palestinian refugee camp in

Lebanon. Though it forms part of the newly emerged Lebanese feuds within the Lebanese national

troops, both radical groups rather place themselves in the context of the overall war of Islam against

the infidels, i.e. West.

The Lebanese government alleges that the strings behind the clashes between the Lebanese

army and the fundamentalist movements are pulled by the Syrian regime, in another attempt to pre-

vent the establishment of an international tribunal for the Rafik Hariri assassination. It is noteworthy

that the assassination of the Minister of Industry, Pierre Gemayel, on November 2006, also believed

to be the work of Damascus, took place short before a Security Council session to address the Hariri

assassination. Still, the truth seems to go beyond these mere speculations, as the ideological differ-

entiation makes rather implausible the collaboration between a fundamentalist Sunni movement and

a secular regime. Moreover, Shaker al-Abssi has served a three-year sentence in Syria due to his impli-

cation on a number of terrorist attacks, a fact that casts doubt over the purported relations between

the Syrian intelligence service and Fatah al-Islam. We could never know how and why he got out of

prison. His sentence is not a conclusive argument against relations with Syrian intelligence. His

release cast similar doubts to the opposite. Last, but not least, the creation of the international tribu-

nal depends on the major powers and cannot be decided on the grounds of these small-range inter-

nal clashes.

Concerning Fatah al-Islam's revenues, it comes as no surprise that the funding does not come

from Syria, as was the case for Fatah al-Intifada. Besides, Syrian influence over the non-Islamist fac-

tion was the reason for its split. Instead, a different and more extremist aspect was presented by the

world famous American journalist Seymour Hersh, according to whom Fatah al-Islam is financed by

the Siniora government, which channels Saudi and American money to it. The ultimate motive of the

pro-Western March 14 Coalition, including Saad Hariri, the son of the assassinated prime minister in

reinforcing both Fatah al-Islam and Jund al-Sham is the formation of a tenacious Sunni militant front

against Hezbollah.

On its part, the popular Shiite resistance movement, while it had initially opted for the Lebanese

Security Forces, it now condemns the actions of the army that put at stake Palestinian civilian lives, as

the leader Hassan Nasrallah confirms. The latter has also drawn attention to the imminent danger of

Page21

June 2007 

Issue 06

CENTER FOR MEDITERRANEAN & MIDDLE EASTERN STUDIES 

�



Page22

June 2007 

Issue 06

CENTER FOR MEDITERRANEAN & MIDDLE EASTERN STUDIES 

�

uncontrollable violence and called for a political solution. While the pro-Western government tried to

reap fruits from the political turmoil, taking into consideration the forthcoming presidential elections,

Hezbollah ran a political campaign against the government's responsibility for the army's actions and

the racist discriminations against Palestinian refugees. As the controversy between the March 14

Coalition and Hezbollah (backed by Michel Aoun) vis-a-vis parliamentary recession and the lack of

consensus on the new president carry on, the country is falls into deeper political instability.

As far as the Palestinian refugees are concerned, the civilian death toll has evoked their ire and

as a result they are supportive of the Lebanese troops. The PLO has distanced itself from the Islamist

militants and has denied any ties between the Fatah movement and Fatah al-Islam. The PLO's repre-

sentative in Lebanon, Abbas Zaki, characterized the Nahr al-Bared camp as 'a hijacked plane or ship'

and backs governmental efforts toward stabilization. Moreover, he proposed the formation of a 5000-

Palestinian security force in the Lebanese camps in order to prevent extremist militancy. Hamas and

Islamic Jihad have opposed Fatah al-Islam, proclaiming that the militants have no relation with the

Palestinian cause and demanding their surrender to the authorities. 

In response to the Lebanese call for military assistance, the United States sent more ammu-

nition and other equipment to the Lebanese army in order to help them confront the heavily armed

militants. In addition, the US offered a $3 million aid to those displaced from the refugee camps.

According to Fatah al-Islam's spokesman, the arm supplies included unconventional weapons, such

as nerve gas and cluster bombs, and warned of unconventional attacks in response. However, the US

seized the opportunity created by the internal political vacuum to interfere once again and offer its sup-

port to their "enfant-gate", the March 14 Coalition, so as to preserve its control over the country.



P a l e s t i n i a n  T r a g e d y :  
Is there a Palestinian 
leadership?

Sotiris Roussos

The recent civil strife is by all means the worst in the history of the Pales-
tinian national movement since 1967. In all other circumstances violent
confrontation among different political and armed groups stayed beyond
the core of the Palestinian society in the Occupied Territories and did not
represent diametrical differences concerning the strategy and nature of
this society. The question rising with the fall of Gaza is how many Pales-
tinian societies are there, how many Palestinian national strategies are
there, how many Palestinian authorities are there. 

After the second Intifada it became evident

that the Palestinian Authority amounts to no

more than a scenery for the visits of interna-

tional dignitaries and a corrupt and frequently

demoralised patronage mechanism to channel

international aid to a hardly hit society. At the

same time, underground forces tried and in

many ways succeeded to substitute for the

absence of Fatah's Palestinian Authority. It was

a second Palestinian authority which cared for

the poor, the needy, the homeless, the sick, the

injured, the orphans and the widows. Most

importantly, it was a parallel and more powerful

authority with a clear, alas counterproductive,

strategy, which seemed not to be trapped in

Fatah's everyday petty negotiation with Israel over this or that check-point, urging confronta-

tion with Israel and pointing to the successful Hizbollah strategy.

Ever since the creation of Fatah and its domination of the PLO, Palestinian nationalism

was based on Arabism and it was mostly secular with a revolutionary, bureaucratic and

paternalistic mechanism. All this was built around one name, Yasser Arafat. Evil tactician and

merciless terrorist for his foes, the incarnation of the Palestinian national struggle for his

friends and followers, he built a mechanism and a myth that his successors can not handle.

Without him the message of Palestinian Arab nationalism is pale, the vision obscure. On the

contrary, Hamas presents an alternative vision for the Palestinian society and the future

Palestinian state. It is based on political Islam, in the dignity and moral code which derive

from the Koran and the Shariah. Accordingly, no national salvation and no social transforma-

tion can be attained by the Palestinian people away from Islam. Self-sacrifice in the manner

of suicide bombing and eternal struggle against Israel, with or without hudna intervals, is thus

Page23

June 2007 

Issue 06

CENTER FOR MEDITERRANEAN & MIDDLE EASTERN STUDIES 

�
ANALYSIS



the only way to liberate Jerusalem and create an Islamic Palestine. A simple, clear message,

most importantly, carried out not by patronage-bureaucratic mechanisms but by grassroots

organisations in the mosque, the street, the school, the union and the hospital.

And now what? There is already some talk about two Palestinian "states", as if there was

any Palestinian state to begin with, that is before Gaza fell under Hamas' control. Some talk

about a West Bank Palestinian Authority of Fatah, which will continue its present policies,

benefit from the international aid and from the lifting of Israel's revenues blockade. Hopeful-

ly, the same analysis maintains, this WB Authority will come to some sort of an agreement

with Israel on West Bank and East Jerusalem and such progress will inspire the Palestinians

of Gaza Strip to revolt against Hamas and follow the line of WB Authority. Such a scenario

might seem out of reality. But, no one can persuasively argue that it did not cross the minds

of the Quartet and Israel when they refused to recognise the National Unity Government and

the right of the Palestinians to elect their own representatives. 

What is missing from this scenario is a clear baseline analysis. The main problem in the

Palestinian society and the Palestinian national movement is not the empowerment of Hamas

and its current leading role. The main question arises from the inept Fatah leadership, who

had no social and political backing, who were away from the people in all their monumental

uprisings, the first and, most importantly, the second Intifada. The Palestinian people are not

behind Hamastan. They are simply without national leadership. It is evident that the incum-

bent Fatah leadership does not have a genuine mandate to reconstruct the society nor to

strike a peace deal with Israel. If the Quartet or any other body created by the hegemons of

the international system wishes to bring stability in the region, they should allow a new gen-

uinely popular Fatah leadership to emerge and urge Israel to cooperate on this.

The future is bleak. Gaza can be the test case for Hamas in terms of government and

society reconstruction. We do not know what to

wish for. A Hamas success might well push the

WB towards political Islam, with serious conse-

quences for relations with Israel, the USA and

the region. A Hamas failure would lead to further

social disintegration, create a fertile ground for

al-Qaida type organisations and eventually bring

about a smaller but no less explosive "Iraq" on

the shores of the Mediterranean.

Page24

June 2007 

Issue 06

CENTER FOR MEDITERRANEAN & MIDDLE EASTERN STUDIES 

�

Institute of International Relations

Panteion University

3-5 Hill Street

GR-10558, Athens, GREECE

www.idis.gr

Consulting Editor

Sotiris Roussos

Senior Editors

Marina Eleftheriadou

Ilias Tassopoulos

Coordinator

Anna Apostolidou

Contributors

Anna Apostolidou

Marianna Athanasopoulou

Marina Eleftheriadou

Alexandra Karaiskou

Ioannis Mantzikos

Ilias Tassopoulos

Chryssoula Toufexis

English Language Editing

Marianna Athanasopoulou

Designing 

azxcar K

Ι.I.R.


